سفارش تبلیغ
صبا ویژن
رایحه (فاطیما)
شنبه 87 آذر 23

استاد فلسفه با کلی چیزای جور وا جور وارد کلاس شد و همینکه کلاس شروع شد، بدون هیچ حرفی، یه شیشه خیلی بزرگ سس مایونز رو ورداشت و شروع کرد به پر کردن اون با چندتا توپ گلف. بعدش از شاگرداش پرسید: این ظرف پره؟

شاگردانش گفتن بله!

بعدش ظرفی از سنگریزه ورداشت و اونها رو تویه شیشه مایونز خالی کرد و شیشه رو به آرومی تکون داد. سنگریزه ها تو فضاهای باز بین توپهای گلف خودشون رو جا دادن. بعدش دوباره از شاگرداش پرسید: این ظرف حالا پره؟

بازم همه جواب دادن بله!

بعد دوباره پروفسور ظرفی از ماسه رو ورداشت و تو شیشه ریخت؛ و خب البته، ماسه ها همه جاهای خالی رو پر کردن. یه بار دیگه پرسید: دیگه این حتما حتما حالا پر شد؛ نیست؟

دانشجواش یه صدا گفتن: بله!

بعد پروفسور دو فنجون پر از قهوه رو از زیر میز بیرون اورد و تو شیشه خالی کرد. رو به دانشجوها کرد و گفت: در حقیقت دارم جاهای خالی بین ماسه ها رو پر می کنم.

همه دانشجویان خندیدند. خندهء شاگرداش هنوز تموم نشده بود که ادامه داد: حالا من می خوام که متوجه این مطلب باشین که این شیشه یه نمای ساده از زندگی شماست، توپ های گلف مهمترین چیزها در زندگی شمان! مثله خدا، خونواده تون، فرزندانتون، سلامتیتون، دوستاتون و مهمترین علایقتون. چیزایی که اگه همه چیزای دیگه از بین برن ولی اینا بمونند، بازم زندگیتون پا برجا میمونه.

سنگریزه ها باقی چیزای با اهمیتند مثل کارتون، خونه و ماشین!

ماسه ها هم چیزای خیلی ساده توی زندگی.

پروفسور ادامه داد: اگه اول ماسه ها رو تو ظرف بریزیم، دیگه جایی واسه سنگریزه ها و توپهای گلف باقی نمی مونه، درست عین زندگیتون. اگه شما همه زمان و انرژیتون رو روی چیزای ساده و پیش پاافتاده صرف کنین، دیگه جایی و زمانی واسه مسایلی که برایتون اهمیت داره باقی نمی مونه. به چیزهایی که برای شاد بودنتان اهمیت داره توجه زیادی کنین، با فرزندانتون بازی کنین، زمانی رو برای چک آپ پزشکی بذارین. با دوستان و اطرافیانتون بیرون برید و با اونها خوش بگذرونین. همیشه زمانی رو واسه تمیز کردن خونه و تعمیر خرابیها هست. همیشه در دسترس باشین. اول مواظب توپهای گلف باشین، چیزهایی که واقعاً برایتان اهمیت دارن، موردهای با اهمیت رو مشخص کنین. بقیه چیزها همون ماسه ها هستن."

یکی از دانشجوها دستش رو بلند کرد و پرسید: پس دو فنجان قهوه چه معنی داشت؟ پروفسور با یه لبخند گفت: خوشحالم که پرسیدی، این فقط برای این بود که به شما نشون بدم که مهم نیست که زندگیتون چقدر شلوغ و پر مشغله ست، همیشه در اون جایی برای دو فنجان قهوه، برای صرف با یک دوست زمان هست!